człowiek i osoba

1930-07-20 06:00-nauka-Wycieczka Studium Pracy Społeczno-Oświatowej na Wileńszczyznę - miniatura

46. 1930

Wycieczka Studium Pracy Społeczno-Oświatowej na Wileńszczyznę

Wieś z okresu II Rzeczypospolitej – piękne krajobrazy, sielskie widoki. I ludzie. Helena Radlińska brała pod lupę środowisko wiejskie, przyglądając się m.in. szansom edukacyjnym na wsi. Badaczka postulowała działania na rzecz podniesienia jakości szkół, tak by dać młodzieży wiejskiej możliwość dalszego kształcenia. Taki model działania oparty na sekwencji „obserwacja – nazwanie problemu – krytyka – zaproponowanie nowej koncepcji” (a więc „badanie i działanie”) Radlińska nazywała „konstruktywną krytyką”. Człowiek twórczy, według Radlińskiej, nie powinien ograniczać się do zauważenia problemu, powinien wprowadzać nowe rozwiązania i kształtować otoczenie.